Oct 24, 2010

Pokok Buah Bukan Tropika

Keratan anggur ni ambil dari Dol di Melaka tahun 2004 dulu kala.  Tapi tak pernah tanam kat tempat yang betul, lagipun asyik duduk berpindah randah.  Baru pokok nak menjalar dah pindah lagi.  Pernah sekali je berbunga 2 tahun lepas, tapi tak jadi buah.  Mungkin sebab tak berjaga betul2.  Cuma sentiasa pastikan ada batang pokok yang masih hidup lagi.

Kami berpindah rumah lagi, kali ni masuk rumah sendiri.  Ambik satu keratan, tanam dalam pasu dan kali ni cuba nak besarkan.  Mudah-mudahan berhasil.  Anak-anak suka makan ulam daun anggur ni, rasanya masam2 sikit.



Ini pokok avocado kedua yang ditanam.  Pokok pertama tua beberapa tahun, tetapi ditinggalkan di rumah lama (rumah sendiri).  Pernah jenguk beberapa kali, dah kurus kering dan tak sihat.  Pokok avocado ni baru berusia 2 tahun, dan ditanam dari biji.  Buah beli dari negeri Sabah.  Tak pasti benih asal dari mana.    Pokok ni dah diubah ke tempat lain sebab tempat asal tak cukup luas.  Tapi tak betul cara agaknya, terus mati.

Pokok avocado di rumah sendiri dah berusia 6 tahun, dah tinggi dan rendang.  Nampak daun dan batangnya sihat, tak sabar nak tunggu keluar bunga dan buah.




Pokok kurma ni disemai dari biji benih pada tahun 2008.Dah dua tahun umurnya. Biji dari kurma yang dibeli masa bulan Ramadhan, kemungkinan besar kurma Iran keluaran Yusof Tayyob.

Dah ada 2 lagi pokok kurma baru, yang kedua tanam tahun 2009 dan yang ketiga 2011.

No comments: